Exotiska växter i Skandinavien

Ökenrabatt *LINK* *PIC*

Jag har skottat ihop två nya odlingsbäddar för ökenväxter. Ena bädden består av ca 20 cm dräneringsgrus toppat med sönderslagen kalksten och skiffer (den med troll), den andra består av lätt kalkjord toppad med 5-10 cm dräneringsgrus. Efter bilderna togs har jag börja skotta på kalkstensgrus på den med. Man tager det man haver? Bilderna togs med en ny glugg som kom i veckan, en Tokina 12-24mm F4. Hittills är jag mycket nöjd. Roligt med vidvinkel och suverän bildkvalité. Läget för rabatterna är lite väl öppet, men jag håller på att plantera endel vindskydd för att fånga upp det värsta.

Photobucket
Troll-rabatten har uppdaterats med grus. Här ska det bo Agave, Nolina, Dasylirion och kanske någon försökskanin Puya. Dessutom lite olika Opuntia.

Photobucket
Samma rabatt, annan vinkel. Läget är sydsluttning med sol dygnet runt (om den låg i Kiruna?! :-)

Photobucket
Av all jord som jag skottade bort från Troll rabatten gjorde jag en till rabatt, som jag toppade med grus. Från början skulle här växa Yucca, Eryngium agavifolium och Afodill men kanske det är fel att slösa ökenrabatter på fullt härdiga växter?

Photobucket
Så här kul kan det bli med ultra vidvinkel. Nu blev rabatten mycket större!

Inlägg i den här diskussionstråden: