Exotiska växter i Skandinavien

Svar: hur gick det i natt alla-Nytt köldrekord för "vintern"

I Häggum var det -11 härom natten (torsdag?). Lägst i år. Fortsätter vintern så här så borde det mesta klara sig. Kollade hur några växter mådde, camellia okej, fatsia 1/3 av bladen skadade, phormium tenax oskadd, Trachycarpus fortunei oskadd, Trachycarpus wagnerianus oskadd, aucuba något tuggad men mår annars fint, Rhododendron makinoi oskadd, kejsarträd nedfrusna 20-50cm, stenekar oskadda, korkek smärre bladskador, Yucca glauca flaccida floribunda filamentosa ser spänstiga ut förutom en som blivit hare-attackerad. Alla bambu oskadda (även Sasa palmata har helt gröna blad). Dessutom såg jag att en munkhätta har helt utvecklade blad. Vårtecken?

Blir det inte kallare finns det en chans att änglatrumpeterna överlever och skjuter från roten. Det som finns ovan jord tror jag inte mycket på. Hur ser era ut Linus och Pelle?

Puya chilensis och P. bertonensis frö har grott. Jag har anlagt två nya ökenrabatter de ska få bo i (med lite annat taggigt). Har någon haft framgång med dessa i USDA 6-8? Borde vara en värdig utmaning :-) Agave montana har grott också, fast den får växa till sig lite. Andra växter som ska bli spännande är Dasylirion wheeleri och texanum. Erfarenheter? Och sedan Nolina microcarpa och Hesperaloe. Men de har inte grott ännu.

Inlägg i den här diskussionstråden: