Exotiska växter i Skandinavien

Vinterbilder 2007 från Botanisk Have i Köpenhamn *PIC*

Jag var i Botanisk Have söndagen den 18 februari 2007 och tog lite bilder.


Deras Butia yatay var oskyddad sånär som på lite granris runt stambasen. Jag antar att den får ett mer omfattande skydd vid kallare väder. Vintern har dock varit så mild hittills att det kanske inte har behövts mer skydd än så här. Har någon sett om den här palmen har haft ett mer omfattande skydd någon gång?


Den största palmen ser bra ut som vanligt.


Bladen ser något tilltufsade ut efter alla stormar den här vintern.


Den ena Chamaerops-plantan var oskyddad.


Den andra plantan har fått ett skydd mot nederbörd.


Den ena plantan märkt "Trachycarpus takil" såg ut att trivas...


Den andra "takilen" såg lika bra ut.


En Eucalyptus gunnii som har vuxit där några år är naturligtvis i gott skick.


Plantorna i Eucalyptusplanteringen har fått "vinterskydd".


Först tyckte jag att det såg idiotiskt ut. Sedan insåg jag att det nog kan vara ett ganska bra skydd för just Eucalyptus. En vanlig skada på Eucalyptusplantor är stamsprickor längst ner på stammen. Skyddar man den nedersta delen av stammen så uppträder sprickorna förmodligen bara lite högre upp på stammen. Det är bättre med ett skydd som inte är alltför tätt och som ger en gradvis övergång till mindre skydd. Det här skyddet är kanske inte idealiskt men kan nog fungera hyfsat. Däremot behövs det knappast den här vintern.


Det satt omogna fikon på kvistarna på ett fikonträd...


och kaktusfikon på Opuntiorna.


Deras Magnolia virginiana är inte helt städsegrön men är ändå grön större delen av året och blir aldrig helt kal.


En Yucca smalliana (närbesläktad med Y. filamentosa) hade fått för sig att blomma mitt i vintern. Blomställningen var liten och ynklig liksom blommorna. Jag har tidigare sett Y. gloriosa och Y. recurvifolia blomma under vintern i England och Frankrike men aldrig en Yucca i "filamentosa"-komplexet.


Optuntiorna i stenpartiet såg lite skrumpna ut men var annars oskadda.

Inlägg i den här diskussionstråden: