Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ljus i mörkret
Som svar till: Ljus i mörkret ()

Det verkar finnas ganska stor variation inom arten Yucca gloriosa. Det finns t.o.m. de som hävdar att det inte existerar någon Y. gloriosa eller Y. recurvifolia, utan att det bara handlar om olika hybrider mellan Y. aloifolia och Y. filamentosa eller Y. flaccida.

Den första Y. gloriosa som jag köpte överlevde en vinter men dog helt den andra vintern. Den andra var en stor planta som jag köpte billigt. Den frös ner redan den första vintern men lever fortfarande efter 17 år på friland. Den har dock aldrig lyckats behålla någon stam mer än några år. Den tredje plantan däremot växer visserligen långsamt men har aldrig frusit ner. Efter 16 år på friland har den en stam på drygt en halv meter. Den har bredare och styvare blad än de andra plantorna. Den har tyvärr aldrig heller bildat några rotskott, vilket jag gärna hade velat ha för att kunna föröka den. För två år sedan köpte jag även en Y. gloriosa 'Variegata'. Den har fått en del bladskador men har ännu inte frusit ner. Den har dock ingen riktig stam ännu. Bortsett från min allra första Y. gloriosa har jag planterat alla nära husväggar. Jag brukar skydda min största Y. gloriosa och min Y. gloriosa 'Variegata' med en vassmatta som jag lutar mot väggen, vilket skyddar lite mot nederbörd även om det är öppet åt sidorna.

Inlägg i den här diskussionstråden: