Exotiska växter i Skandinavien

Cordyline-overlevende, ubeskyttet! *LINK* *PIC*

Alle mine cordyliner, røde som grønne, frøs tilbake i vinter, bortsett fra én plante! Dette var en plante som frøs ned 2010/11-vinteren og som produserte to små skudd i 2011. Den vokste lite i 2012 mye pga av et lite rotsystem og en altfor tørr vokstplass. I vinter fikk planten bare et tynt lag med barnåler og løv, men løvet blåste bort så det var bortimot ingenting beskyttelse rundt planten. Hele planter ble utsatt for den fulle kulden. Den ble ganske brun og stygg og jeg trodde først det ene vekstpunktet var dødt men begge vekstpunktene har nå fortsatt å vokse! Jeg kommer nok til å gi den rikelig med vann og næring i år slik at den får en etterlengtet boost!

Planten som har overlevt i vinter!

Flere andre cordyliner kommer nå for fult med nye skudd, opptil flere på hver plante. En stor cordyline venter jeg fremdeles på men utifra de andre skuddene er det kanskje håp enda!?


2 skudd etter den ene av to store grønne cordyliner.


En frøsådd plante som ble plantet ut i fjor som sannsynligvis er en hybrid mellom den vanlige og purpurfargede C. australis. Hele fire nye skudd! Dette var en svært hurtigvoksende plante som imponerte forrige år...

Slik vintrene har vært de siste årene her må jeg nesten si at cordyline er herdigere enn trachycarpus, ubeskyttet selvfølgelig! Cordyline er også en mye finere plante så jeg kommer nok til å satse tyngre på disse fremover fremfor nye palmer....

Inlägg i den här diskussionstråden: