Exotiska växter i Skandinavien

Botanisk Have, 10 feb 2008 *PIC*

Jag besökte åter Botanisk Have i Köpenhamn i söndags. Vädret var vårlikt och det var relativt många besökare i trädgården.

Deras Butia yatay är naturligtvis oskyddad den här milda vintern. Den ser lite sliten ut men det gjorde den redan i höstas. Problemet är att den växte dåligt under den förra sommaren, vilket troligen beror på att den är relativt nyplanterad och ännu inte har etablerat sig.

När jag gick längs den lilla sjön kände jag plötsligt den kväljande lukten av spya. När jag tittade ner på marken förstod jag varför. Det låg massor av ruttnade bär/frukter från Ginkgo biloba på marken. Det varma vädret på senare år gör att de nuförtiden bär frukt i vårt klimat.

Palmerna i deras Trachycarpus-plantering såg bra ut som vanligt.

Deras Chamaerops humilis var oskyddad.

Deras Trachycarpus takil (eller kanske mer korrekt; T. 'Naini Tal') blommade förra sommaren men tyvärr mognade aldrig frukterna riktigt. De ser förkrympta ut.

En oskyddad Musa basjoo. Jag skulle inte rekommendera någon att göra så i Skandinavien men det fungerar uppenbarligen under den här milda vintern. Blir det inte kallare än det har varit hittills kommer den få en bra start den kommande sommaren.

Deras Drimys winteri var. chilensis ser bra ut.

Vissa av plantorna i deras Eucalyptus-plantering ser lite slitna ut. De har lite bruna kanter på bladen. Troligen är det blåsten som har skadat dem.

De flesta av plantorna i den nya kaktusplanteringen ser oförskämt fina ut. Även arter som inte borde vara härdiga har klarat sig bra. Några av dem har dock skador och kommer kanske inte klara sig. Av någon anledning har de planterat en Jubaea chilensis bland kaktusarna. Den ser naturligtvis fin ut fortfarande. Till höger växer en Yucca aloifolia som är felaktigt märkt Y. elephantipes.


Inlägg i den här diskussionstråden: