Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Chamaerops excelsa , någon uppfattning ?

Hej
Jag har de två senaste vintrarna haft min Trachycarpus fortunei på sommarstugans ouppvärmda glasveranda. (platsen är inre Södermanland, typ zon 3) Jag har skyddat palmen genom att svepa in krukan i några lager bubbelplast och med några blompinnars hjälp gjort en enklare ställning så att det skyddet följer med en bit över krukans kant utan att ligga mot palmen. Jag har sedan täckt med torra eklöv från roten och upp längs stammen (ca 3 dm luftigt lager). Kronan är helt fri.
Jag brukar ta in palmen i månadsskiftet oktober/november, mest för att undvika regn. Jag virar in roten och täcker med löv när vintern kommer ordentligt. I år blev det i början av december. Det kallaste palmen har varit med om på den inglasade verandan denna vinter var -16 grader. Utanför var det samtidigt -28 grader. Verandan är i söderläge så när solen skiner så går temperaturen dagtid ofta över nollan även kalla dagar, det tror jag är en viktig del i det hela. Är det molnigt är temperaturen dock i det närmaste densamma som utanför, åtminstone dagtid. Palmen mår fantastiskt, inga frostskador på två vintrar (trots att den alltså upplevt kalla temperaturer under lång tid samt har regelbunden tjäle i jorden.) Jag vattnar den överhuvudtaget inte från det att jag tar in den i slutet av oktober till dess att den får flytta ut igen i slutet av mars, det tror jag också är en av framgångsfaktorerna. Hoppas att min berättelse hjälper! (Kan säga att jag haft två palmer utomhus, betydligt mer skyddade, och de har båda stendött denna vinter. Inglasad balkong/terass är alltså enligt mig sättet att använda åtminstone i Mälardalsregionen...)

Inlägg i den här diskussionstråden: