Exotiska växter i Skandinavien

Svar: trädgården Skånes Viby

Hej!

Har byggt ett hus av växthusplast som täcker stammen upp till kronan som jag täcker med bubbelplast. Huset är 70x70 cm med en öppningsbar sida. Tyvärr fick jag lite skador på några av bladen eftersom de låg mot plasten, vi hade ju en natt i december på -19 grader.
Jag skall se hur jag skall göra i framtiden när palmen blir 3 meter och däröver, den växer väldigt snabbt, men skydda den det skall jag göra även om den blir 10 meter!!!!
Min andra stora palm på uteplatsen skyddar jag med ett hus i växthusplast på 100x100 cm och en frostvakt på 200 watt, fungerade perfekt, finns inte en skada på palmen.
Det är bara att inse att det går inte att odla palmer på friland i Sverige utan skydd, jag har försökt men också förlorat många under tidigare år!! Det bästa sättet att skydda en palm i Sverige är att bygga ett enkelt hus av bubbelplast och sätta in en frostvakt som går igång vid 3-4 minusgrader då får man inga skador, tyvärr fyusk men vad är alternativet??? Flytta kanske??
På varje garden center finns säkert en spalje i halvcirkel som man kan skruva ihop så att den blir cirkulär, sedan är det bara att lägga bubbelplast runt den, hur enkelt som helst och inte alltför dyrt!!
Jan

Inlägg i den här diskussionstråden: