Exotiska växter i Skandinavien

Svar: OPDATERING - Hurra for debeuzevillei

Tony, overrasket over at du mistet to oliventre denne vinteren...

Jeg har et i potte som har klart vinteren overraskende bra til tross for at jorden i potten var minst like lenge frosset som bakken var. Treet stod under tak hos mine foreldre og der var det rundt 10 minus på det laveste denne vinteren. Min erfaring så langt er at det er veldig herdig i motsetning til mange andre planter denne vinteren, spesielt ettersom den var i potte.

Kan det tenkes at jorden var veldig våt før telen satte seg?

Og jeg er ikke så sikker på om tele alene forklarer at din flotte eucalyptus døde. Mitt tre har stått ubeskyttet bortsett fra et tynt lag løv på bakken som neppe har stoppet telen i vesentlig grad, og til tross for varierende grad av brune blader har treet komt sterkt tilbake etter alle de kalde vintrene. Og bakken rundt treet er ganske grunn, 20-35 cm rett over fjell så røttene vil nok fryse i slike vintrer som denne.

Du tror ikke heller at temperaturen den vinteren var helt i grensen for treet ditt med 14-15 minus? Det er nok svake og sterke individ når det gjelder eucalyptus også, så jeg hadde ikke gitt opp håpet fordet...

Forøvrig, hva er suksessen med å få eucalyptus til å spire? Jeg klarte ikke å få E. pauciflora til å spire i fjor sommer, hverken ute, inne eller med 4 uker i kjøleskapet...

Inlägg i den här diskussionstråden: