Exotiska växter i Skandinavien

Maquis *PIC*

Jag befinner mig sedan drygt en vecka tillbaka i Frankrike på tjänsteresa. I söndags (19/5) körde jag och ett par kollegor ner till Provence. Själv ville jag gärna titta lite närmare på naturen och vegetationen.

Ett av de områden vi besökte var Massif des Maures, som är ett litet bergsområde med skyddad natur mellan ungefär Hyères och Fréjus. I det här området växer det typisk medelhavsvegetation med macchia och skogar av aleppotall (Pinus halepensis) eller korkek (Quercus suber). Det franska ordet för macchia är maquis, vilket också har använts som benämning för fredlösa på Korsika som har tagit skydd i bushen i samband med vendettor och senare även för den franska motståndsrörelsen under andra världskriget.

Vanliga arter var kermesek (Quercus coccifera) och buskformiga varianter av stenek (Quercus ilex). Andra vanliga växter var lavendel och tallar, som jag tror var aleppotall (Pinus halepensis) eller möjligen Pinus pinaster.


Kermesekarna (Quercus coccifera) blir verkligen inte stora:



De ekollon som satt kvar var tyvärr intorkade:

Stenekarna var små och busklika. Jag antar att det inte bara är miljön som gör att de är så små, utan att de tillhör en annan variant.




Den här steneken hade så små och runda blad att den nästan såg ut som en buxbom. Jag hade gärna velat ha ekollon av den här plantan eftersom jag tyckte att den var ganska dekorativ.


Vi stannade också till på en annan plats där det växte skogar av korkek blandade med mer normala trädformade stenekar. Andra vanliga träd var äkta kastanj (Castanea sativa) och en lövfällande ek som jag tror var Quercus pubescens.



Korkekarna hade ofta lite glesa kronor då de höll på att byta löv. De tycks inte vara riktigt fullt så städsegröna som stenekar är. Många korkekar och stenekar var dessutom övervuxna av murgröna (Hedera helix):


Här och var växte det även smultronträd (Arbutus unedo):

Ett av de områden vi också besökte samma dag var Camargue i Rhone-deltat där det bland annat finns vildhästar och vilda flamingos:


Inlägg i den här diskussionstråden: