Exotiska växter i Skandinavien

Bismarck Nobilis och felmärkt palm på blomsterlandet

Funderar över om jag skall försöka att plantera ut en Bismarck palm, har nu provat vid flera tillfällen att försöka få den att leva inomhus och i växthus men den torkar in. Starkt uppmuntrad av hur mycket som överlevt med de skydd jag haft tänker jag mig att det kanske kan gå.

Min tanke är att jag skall göra ner den i en större jordbädd under grannens balkong, dvs det blir torrt där. Jordbädden är isolerad och jag har möjlighet att sätta på frostvakt i den så det blir aldrig tjäle där, därtill hade jag tänkt att bygga en ställning med bubbelplast som fungerade bäst av de skydden jag använde mig av i vinter. Det som jag undrar är hur härdig den är, ibland kan man läsa inga minusgrader för att på åter andra sidor kunna läsa -6 - -7 grader. Har ni erfarenhet av detta?

Var för övrigt på blomsterlandet där man märkt Brahea armata som Butia capita. När jag frågade vad de var så sa dem att de nog inte var en Butia utan att de istället var en enstammad chamelops humilis. Oavsett namnet på den ville de ha 800 kr för den.

Inlägg i den här diskussionstråden: