Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Dödslista 2013
Som svar till: Svar: Dödslista 2013 ()

Ja det är egentligen något för tidigt för att man ska kunna konstatera vad som klarat sig. Dock har ju de senaste dagarnas värme verkligen satt fart på tillväxten. Idag får vi våran hittintills högsta temperatur i år och det med råge. Just nu är det 24 grader.

Många plantor ser faktiskt lika risiga ut som efter den förödande vintern 2010/11

Yucca flaccida är ful i bladen, samma gäller för Y. gloriosa (vanlig o. variegata) och Y. filamentosa (Bright Edge). En liten Golden Sword har helt tappat bladen. Även två små Y. recurvifolia har tappat bladen, en oskyddad och en med regnskydd. Den sistnämnda klarade vintern 2010/11 helt oskadd så jag är förvånad att den förlorat bladen dennna säsong.

Phormium cookianum är troligtvis död. Ett ex. klarade tidigare vintern 2009/10.

Trachycarpus fortunei ser ut att vara döende. Det blir nog mitt sista försök om det fortsätter med sådana här svåra vintrar.

Cistus laurifolius har lika många döda blad som efter vintern 2010/11 men kommer att återhämta sig.

Agave havardiana är stendöd. Klarade -21 grader förra vintern men verkar ha svårt med långa köldperioder.

A. parryi. Jag råkade glömma två små plantor, ur en ny population jag testar, ute torrt i kruka från tidiga hösten fram till skiftet februari/mars och de har klarta sig utan en skråma. Månne är det en superpopulation jag hittat. De bör bli en bra bit ännu härdigare när de blir större.

Ilex aquifolium ´variegata´. Jag glömde även två små sticklingar av dessa ute i kruka och de är fula men lever dock märkligt nog.

En städsegrön halvbuske som jag efter mer än 25 år fortfarande inte vet vad det är mer än att den tillhör familjen Lamiceae ser lika risig ut som efter vintern 2010/11. Före den vintern hade den nästan aldrig några skador.

De flesta kaktusar har dock klarat sig riktigt bra vad det ser ut nu.

Eriobotrya japonica har tappat bladen och det återstår att se om den överlevt.

Gunnera tinctoria är på väg upp nu. Denna art är definnitivt härdigare än sitt rykte.

Hedychium coccineum 'Tara', Sauromatum venosum, Zantedeschia aethiopica, Eucomis bicolor medflera perenner får tiden utvisa om de klarat sig.

En vacker Hebe (H. pinguifolia?) hade just repat sig efter de tidigare svåra vintrarna man har nu nästan frusit ner helt. En annan art med mycket små blad (pisksnärttyp) har förvånansvärt istället klarat vintern betydligt bättre än 2010/11.

Acca sellowiana (Feijoa s.) är nog så död som en växt kan vara. Kul att testa med det visade sig redan tidigt på vintern att den inte har en chans i mitt klimat.

Inlägg i den här diskussionstråden: