Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Är det här en bra affär? *PIC*

Det er helt sikkert en spændende side med mange spændende planter. Og det er helt sikkert også billigt for en takil.
Så tak for linket Ludvig.
Jeg vil bare gøre opmærksom på, at de så sandelig ikke er særlig hårdføre. Nedenfor er et eksempel på 2 af de berømte og meget hårdføre kalamuni takil. Fremavlet i drivhus hos mypalmshop. Jeg købte dem i sommeren 2012, og overvintrede dem i min -7 graders tunnel. Dvs tilskudsvarme ved -7C. Det kunne de ikke klare - heller ikke Novaen. Til venstre en manipur og yderst til højre den samme kalamuni takil som jeg har fremavlet. Allerede på dette 2 års stadie har jeg opnået en afgørende hårdførhedsfordel. Så selv mine manipur kan udkonkurrere takil. Jo længere hen i livet man gør det forkert med palmerne jo større skade forvolder man i forhold til hårdførhed på sigt.

Men jeg indrømmer, at mine metoder nok ikke er nok til områder hvor temperaturerne ofte er under -15c. Men med lidt indpakning i de værste perioder burde det aligevel give bedre resultater. Jeg kan oplyse at jeg i øjeblikket har særdeles gode resultater med gamle soveposer med lynlås.......på kunders palmer i det indre kolde Jylland.

 photo 017_zpsfa7ab307.jpg

Vh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: