Exotiska växter i Skandinavien

Agapanthus africanus

Nu har allting varit utan skydd sedan 3 veckor tillbaka, de mesta verkar må hyfsat förutom en stor trachycarpus f - där spjutet visserligen sitter (förmår inte själv dra loss det) men där spjutet och de två senaste bladen är gula och torra - har den en chans tror ni?

Hade en Eucalyptus gunnii som dog i vinter, hade bara skyddat den med säckväck lindat kring stammen men den var söndersprucken rakt igenom.

I växthuset under köldknäppen när strömmen for, dog ett citrus träd, ett mangoträd, en bismarckpalm och mina ökenrosor (som jag inte har inne pga av min son) resten har återhämtat sig, om än att det såg riktigt härjade ut.

Nu till det som egentligen får mig att skriva. Roade mig med att köpa en stor kruka ca 70 cm i diameter i höstas med Agapanthus africanus. Jag delade upp dessa och planterade den ena delen rätt i jorden utan något som helst skydd och den andra under några småpalmer (60-80 cm) som jag byggt en ställning med bubbelplast runt och där det också legat en värmekabel inne i vilket gör att temperaturen aldrig understeg -5 grader. Båda ser dock likadana ut nu, de är nedvissna och en del av knölen är rutten. Jag plockade upp dessa idag och såg att rotsystemet såg fint ut och att det fanns lite grönt kring knölarna. Det såg precis likadant ut för den som var skyddad respektive helt oskyddad. Jag skar idag av de ruttna delarna på knölen som i övrigt verkar ok.

Hur ser prognoserna ut för dessa? Skall jag gräva upp dem och sätta dem i växthuset där jag håller 15-30 grader eller skall jag låta dem vara - vad är att vänta?

Är för övrigt riktigt glad över att jag lyckats övervintra dicksonia antartica med ett sådant där riktigt tjock flecceskydd enkomt för palmer - jag ser nu att ett första skott/blad är 4 cm långt och har börjat växa.

Inlägg i den här diskussionstråden: