Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Nainital-palmes 1. vinter ude - ingen beskyttelse, og nul brune blade.

Ja sand er helt suverænt - næsten. For som bekendt fører det til alt for hurtigt tab af næringsstoffer. Men kan rødderne komme i dybden vil det problem forsvinde efterhånden. Jeg har altid gødet ret sent som midten af september. Det bliver man storset frarådet af alle eksperter. I forhold til palmer på friland har jeg dog gjort gode erfaringer med det, sammenlignet med palmer der gødes sidste gang i august. At det skulle få dem til at vokse for sent på sæsonen og derfor har bløde skud er noget sludder. De stopper med at vokse når temperaturerne ikke er til vækst længere og det er ofte først midt i november - hos mig.
En anden ting er. Der findes ikke en optimal jordblanding til planter på friland. For I perioder er jorden for våd i andre for tør. Derfor er det en fordel at palmer har adgang til muldområder og sandområder og lerområder. Så kan de brede sig i en balance mest til fordel for dem. I potter blander jeg ikke jorden. Den for en håndfuld muld, så noget sand så muld etc. På en terrasse er fliser en stor fordel for palmer. Deres rødder breder sig som et jerngitter i sandet under flisen, der er en buffer mod kulde og regn. Det ælsker palmerødder.

Inlägg i den här diskussionstråden: