Exotiska växter i Skandinavien

Løv - dårlig isoleringsevne?

Har lagt merke til at i det siste når jeg har fjernet gammelt løv som ble lagt rundt plantene i vinter at deler av løvet var så vått og frosset til is at jeg rett og slett måtte fjerne det i flere omganger, og vente på at de nederste lagene hadde tint før siste rest kunne tas.

Vått og frosset løv har ingen isolasjonsevne, det er jo tross alt luftlaget mellom løvet som gir denne effekten. Så mye regn som vi har høst som vinter i et normalår vil jo føre til at løvet blir nokså kompakt innen kulden setter inn, og man har da en reduksjon av isolasjonsevnen. Når så løvet har blitt kompakt fungerer det kun som noen ekstra cm jordlag og vil lede kulden mye mer effektivt.

Når våren kommer vil i tillegg løvet kunne isolere kulden inne i bakken, en dobbel negativ effekt. Med andre ord burde jeg ha fjernet løvet allerede i slutten av februar slik som jeg har gjort tidligere og ikke vente til april som jeg i år har gjort.

Vet at det er mange som sverger til gran o.l. Med mine egne erfaringer med løv er det ikke vanskelig å se hvorfor. Alternativet er å dekke løvet med plast for å forhindre at det trekker vann og blir for kompakt.

Andre som har hatt negative erfaringer med løv?

Inlägg i den här diskussionstråden: