Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vårtecken *PIC*
Som svar till: Svar: Vårtecken ()

Jo det blev kallare. Först hade jag en skruttig fläkt som jag snålställt och då var temperaturen nere på +0,7C (1m ovan jord) när det var ca -19C ute. Växterna verkar ha klarat det även om det nog var låga temperaturer flera gånger kring jul då vi var bortresta i två veckor. En Musa acuminata tog illa vid sig men jag tror/hoppas den lever. Nu har jag två fläktar varav den ena är ny för iår. De är på 2kw vardera men det är bara den ena som går, den andra är inkopplad som backup. Det är mycket tydligt att vinden påverkar hur varmt det är i växthuset. Jag borde få upp rejäla lä häckar som skydd. Intressant också att solen inte värmt något vidare förrän nu. Även om det varit soliga dagar tidigare så har energimängden i märkts speciellt på termometern.

Annars är det som alltid svårt att skydda sig mot det oförutsedda. Under sen höst var det någon (ungarna? turister? grannen?) inne i växthuset och glömde sedan stänga dörren. Troligen var det några minusgrader ute under natten och min finaste bananplanta Musa 'California Gold' säckade ihop. Hoppas den skjuter från roten. Förövrigt sitter jag och skriver detta i växthuset. Det känns underbart lyxigt att kunna avrunda dagen bland sina gröna vänner!

Inlägg i den här diskussionstråden: