Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Håll ut, våren & sommaren är trots allt på G, kolla växtlistan under tiden :-) *PIC*

Vad kul att man fått igång er lite :-)
Ja det är med skydd som Ludvig också tar upp.
På bilden nedan som är från den vintern med -28C där de RÖDA cirklarna markerar de större palmerna vars skydd består av:
4 stolpar förbundna i ovankant som en ram.
På denna ram sitter gamla lakan på alla 4 sidor och utan för detta gamla "bambugardiner".
En dom (kupol) skapad av 4 VP-rör, fastskruvade i varje hörnstolpe, och förbundna i toppen (buntband), är sedan täckt av byggplast.
Domen (kupolen) sätter jag upp tidigt så att fukten från regn hålls borta från marken och palmen.
När temperaturen understeg -14C tände jag en 2m ljusslang som var virad runt stam och tillväxtpunkten.
- Skadorna efter vintern var bara på de bladspetsar som låg mot domens (kupolens) plast.

Den GRÖNA cirkeln markerar en av 2 mindre palmer som skyddades med:
Vassmatta som en kant runt om + torra eklöv innanför denna kant.
Ovanpå som lock sattes en bit vassmatta och allt sveptes i en grön lättviktspresenning.
Ingen uppvärmning.
- Skadorna efter vintern var att samtliga blad dog men palmen överlevde (gäller båda) och satte nya blad senare under säsongen.

-28 C uppmättes 1m från huset, troligen var det något kallare i trädgården.
Denna låga temperatur varade ca 4 dagar därefter steg den till runt -18-20C.

Mina bambu led fruktansvärt och förlorade stora stammar (har visat bilder på detta tidigare).

Inlägg i den här diskussionstråden: