Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Isvinter??
Som svar till: Svar: Isvinter?? ()

Kristian har et godt poeng med at varmere vann lenger nede kan stige opp og motvirke videre isdannelse. Problemet kan være at en normalt storm-fri februar (ihvertfall på disse kanter) ikke leverer vind som trengs for å piske opp havet nok til av de ulike sjiktene i havet blandes godt nok?

Her fryser havet så og si aldri pga. de dype fjordene. Det eneste unntaket er når vi får store nedbørsmengder rett før kulden setter inn, som blir liggende uforstyrret i det øverste vannlaget i mangel på vind. Kun beskyttede viker og elveutløp ser man antydninger til et tynt lag med is. Selv etter 1,5 uke med minusgrader holder havet over 2 plussgrader i overflaten. Hadde det vært vind ville nok temperaturen muligens ha vært enda høyere.

Vi hadde årets kaldeste natt hittil i natt som var. Helt vindstille og skyfritt vær ga meg 6,3 minus, men jeg var langt heldigere enn mange andre i regionen som så 9-11 minus i natt! Kommende natt ser desverre ut til å matche eller i værste fall overgå nattens temperaturer... Jeg krysser fingrene!

Inlägg i den här diskussionstråden: