Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Agave montana
Som svar till: Svar: Agave montana ()

Jag har en planta av A. montana i kruka som är ca 25 cm i diameter som jag haft ute torrt under tak under början av vintern och sedan satt in den i ett svalt rum innan det blivit riktigt kallt. Gjorde så även under förra säsongen. Måste hålla med om att den inte är speciellt härdig då den får skador redan vid 8-10 minusgrader eller så. Dock blir den nog härdigare när den blir större men jag tror inte att den kan klara sig på friland ens i södra Skåne utan skydd kalla vintrar. Jag har denna vinter även haft Agave americana ssp. protoamericana och A. ovatifolia ute under samma villkor där den förstnämnda är helt oskadd och den andra har mindre skador än A. montana. Ytterligare en art jag testat är A. gentryi (A. macroculmis) som växer på samma områden som A. montana och den är, som man kan förvänta ungefär lika härdig som den. Ska man ha Agave på friland i södra Sverige så bör man nog hålla sig till A. parryi, A. havardiana och A. utahensis. Dock vore det intressant att testa A. inaequidens (A. megalacantha) som tydligen klarat sig bra i Tyskland och Ungern. Kom nu på att jag även testat A. lechuguilla förra vintern och den var en besvikelse då den var ömtåligare än A. montana men det var nog inte rätt proveniens.

Inlägg i den här diskussionstråden: