Exotiska växter i Skandinavien

Bilder fra Stavanger botaniske hage 1 feb. 2008 *LINK* *PIC*

Fikk sådan lyst til å kjøre en tur opp til den botaniske hage i Stavanger på vei hjem fra jobb i dag. Været var som dere ser fint med sol og lite vind. Den botaniske hagen her i Stavanger kan på ingen måte sammenlignes med den i København da alt her er frivilligt. Men tar man det i betragtning har hagen utviklet seg enormt bare de 5 år jeg har bodd her i Norge da alt er basert på frivillig arbeide. Hagen ligger ikke opptimalt i forhold til dyrkning av tropiske planter da den ligger på en frost og vindutsatt plass. Der er enorm forskjell på klimaet i botanisk hage som formentlig er sone 8A og så det "varme" milde klima som finnes på Flor og Fjære på øya Hidle og øya Vassøy hvor jeg selv bor. Begge øyer ligger i sone 9.

alt="Photobucket">
Stavanger er en av de byer med minst fjell i Norge men de er alligevel ekstrem flott hele året rundt og får vel det smukke "Himmelbjerget" til å ligne et lite sandkorn til sammenligning. Stavanger botaniske hage ligger utroligt nok på vestsiden av byens høyeste punkt "Ullandshaug" og bildet her er der fra.

Photobucket
Det første som møter en på vei inn i hagen er denne fine yucca filementosa

Photobucket
Eucalyptus er gjennom de senere år blitt et ganske vanligt/almindeligt tre mange plasser i Norden og Botanisk hage i Stavanger er ikke noen undtagelse da Eucalyptus også er det mest vanlige tre her i hagen. Til venstre for inngangen står disse store Eucalyptus perriniana

Photobucket
Nærbilde av Eucalyptus

Photobucket
Det neste som man møter på sin vei gjennom hagen er disse store gamle hebe.

Photobucket
Disse Cordyline australis står uheldigt da de kanskje står på hagens mest frost- og vindutsatt plass. De frøs helt ned til bakken siste vinter men som dere ser er de kommet fint igjen. Forstår ikke at hagen ikke kjøper noen store flotte eksemplarer og planter dem et annet sted, så er jeg siker på de ville klare seg 100 %.

Photobucket
Stink julerose trives i det milde klima.

Photobucket
Og de blomstrer flittigt på denne årstid.

Photobucket
Eucalyptus gunnii

Photobucket
New Zealandsk phormium uten frostskader!!

Photobucket
Hagens seneste anskaffelse er Eucalyptus pauciflora (snow gums).

Photobucket
Nåleblad, hvilket art har jeg ikke peiling på da der ikke stod noe skilt ved denne plante.

Photobucket
Ungt eksemplar av arten Eucalyptus subcrenulata

Photobucket
Eucalyptus perriniana

Photobucket
Eucalyptus perriniana, Gunnii og Subcrenulata

Photobucket
På vei ned fra Ullandshaugen tok jeg dette bilde. Bak bybrua øverst til høyre i bildet ser dere vestsiden av den øy jeg bor på nemlig Vassøy. Det er øya som ligger lengst vekk fra byen. Øya Hidle hvor den berømte tropiske hage "Flor og fjære" finnes ses også på bildet da det er den store øy med høye fjell til høyre for Vassøy. Grunnen til det ekstremt milde klima på disse byøyer er at en arm av golfstrømmen kommer rett forbi her. Derfor er plassen her nok den mildeste om vinteren i hele Norden og også rimelig varm om sommeren hvilket gjør plassen ideel til dyrkning av tropiske planter.

Photobucket
Bildet er tatt fra ferja hjem til Vassøy og viser sørvestsiden av Vassøy. Jeg bor på læsiden av Vassøy nemlig den varme sørøstlige del ca. 100 meter fra det hvite hus som dere ser til høyre på dette bilde.

Photobucket
Sådan ser Lindøy ut fra mitt kjøkkenvindue i dag 1. februar.

Inlägg i den här diskussionstråden: