Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Sprucken bark
Som svar till: Sprucken bark ()

Om stammen spricker så har det uppstått en skada i tillväxtlagret under barken. Om stamskadan är begränsad till ett mindre område på stammen så kan trädet kanske överleva och läka skadorna. Mer omfattande skador kan strypa näringstillförseln till att alla delar av trädet ovanför stamskadan. Även mindre omfattande stamskador kan vara farliga ifall röta får fäste där. Jag har ingen erfarenhet av stamskador på olivträd men däremot på ekar. Min största Quercus × turneri har fått stamskador ett antal gånger men återhämtat sig varenda gång. Sprickorna uppstår alltid på samma ställe, någon decimeter upp på nordsidan av stammen. Trädet brukar valla över skadorna och det har hittills inte hindrat trädet från att växa vidare. Flera av mina Quercus ilex fick stamskador under vintrarna 2010 och 2011. Skadorna dödade inte ekarna omedelbart och de tycktes till en början återhämta sig men dog så småningom ändå, troligen av röta som hade fått fäste i stamskadorna. Endast de stenekar som inte fick några stamskador alls har överlevt.

Inlägg i den här diskussionstråden: