Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinter status
Som svar till: Svar: Vinter status ()

Holder til 60 km sør for Bergen, i Sunnhordland ved innløpet til Hardangerfjorden. Den dype varme fjorden gir oss et mildt vinterklima skjermet for den værste vinden på kysten. Kun i enkelte år når det blåser kalde vinder fra SØ i kombinasjon med høytrykk kan kulden bli langvarig, men temperaturen faller sjelden under minus 10 selv i disse årene.

Jeg har nærmere et dusin pinjer som ble sådd inne våren 2012 og som ble flyttet utendørs kort tid etter spiring. Ble imponert over hvor lett frøene spirte og hvor hurtigt de vokser i vårt klima. De største ble nærmere 25cm høy på en sesong. Faktisk tror jeg disse vokser langt hurtigere enn vår egen furu (skovfyr)! Plantene ser helt fine ut etter temperatur ned mot 6 minus hvor de overvintrer (under tak).

Forøvrig er det en flott fatsia du har også. Jeg sådde mange fatsia i sommer og må si at disse var like enkle å så som pinjer. Vokser desverre mye langsommere så jeg dyrker disse innendørs over vinteren for det tar nok mange år før mine er like store som din! Men kanskje jeg kan plante noen av de ut til våren?!

Inlägg i den här diskussionstråden: