Exotiska växter i Skandinavien

Strömavbrott i växthuset

Hade ett strömavbrott inatt som påverkade strömförsörjningen till växthuset. När jag på morgonen kollade till där så var det -3,6 grader och följande verkar ha fått skador (Optimalt är att jag där har ca, 6-7 grader men det brukar få differera mellan 2-12 grader)

Musa basjoo - bladen helt bruna och hängande
Musa sikkimensis - bladen helt bruna och hängande
Musa ventricosum - bladen helt bruna och hängande
Musella lasiocarpa - konstigt nog lite naggad i kanten men verkar okej
Bougainvillea - verkar till synes inte berörd (har dock valt att plocka in den då de är en gammalt exemplar som jag borde vart mer rädd om)
Cyphomandra betacea - har jag en äldre planta med tjock 3-4 cm stam där alla bladen farit illa men de två yngre plantorna ca, 60 cm höga och 1,5 tjocka verkar bladen helt okej på.
Psidium guajava - alla bladen helt skadade, inte vissnat ännu men det är kanske en tidsfråga?
Mangifera indica - verkar helt oberörd
Agapanthus africanus - verkar helt oberörd
Nerium Oleander - verkar oberörd
Citrus limon -röd och gul- verkar oberörda
Citrus medica - verkar oberörd
Citrus Kumquat - verkar oberörd.
Passiflora edulis x colvilii - är fin och grön men bladen hänger oroväckande
Pepparplanta - vet ej vilken sort längre blandade ihop dem i flytten hänger också med alla blad, de lär dö

Alla frö sådda plantor strök med så även unga (2-3 åriga citrus plantor i små krukor)

Vad tror ni att jag har att vänta, vad kommer repa sig och vad har tagit stryk utan att det syns ännu.

Det skall också sägas att en del av småkrukorna, som bananerna som jag skurit ned kraftigt och krukat, verkar ha frusit iallafall en bit in i jorden.

Inlägg i den här diskussionstråden: