Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Trachycarpus fortunei på Youtube

Det værste en palme kan blive udsat for er frossen jord over lang tid.
En veletableret palmes blade som min på filmene klarer -12 grader før skader på bladene begynder og opstå. Det laveste jeg har målt i palmens liv er -15,2 grader.
De bedste fortunei og takil som jeg har klarer -15 grader uden skader på bladene blot i en potte. Så fremtiden ser lys ud...
Vinteren 2009 - 2010 viste mig, at palmerne kan klarer meget langvarig frost - mange uger. Bare der ikke bliver under -12 grader. Min palme kom stort set uskadet gennem denne vinter. Men sidste år som var mild kom med -15,2 og den blev noget skadet.
Vand i rigelige mængder som jo er typisk i Vestlandet er intet problem bare jorden er veldrænet. Den lange periode uden vækst kan dog give gulning om foråret fordi den mangler næring som den ikke har kunnet optage.

Det I bør frygte mest og som jeg også frygter mest er meget lave temperaturer.

Mht. til min palme så er halvdelen af kronen over stakittet, og en af vifterne i vindsiden knækkede fuldstændig af under en storm. Den står derimod fuldstændig ubeskyttet overfor østenvinden. Så jeg frygter derfor ikke så meget at den ikke skal kunne holde til at gå yderligere i højden. Vi må se hvad der sker.

Inlägg i den här diskussionstråden: