Exotiska växter i Skandinavien

Höstrea i Halmstad - Två trachysar till vrakpris! *PIC*

Efter lång frånvaro så ska jag försöka ta nya tag med exotodlandet och även närvaron här på forumet.

Eftersom jag lyckats ta död på alla mina tidigare Trachycarpus-palmer (i regel genom att de ruttnat pga felaktig täckning) så har jag nu införskaffat två nya trachysar med stamhöjd på 100-110 cm vardera.
Upptäckte dem av en slump för ca tre veckor sedan.... Parkerade bilen utanför ett köpcentrum i Halmstad och såg att en växtbutik hade en eller två palmer vars blad stack upp i ett glapp mellan vägg och tak på deras utemarknad. Jag trodde utemarknaden var stängd för säsongen, men inte.
Så snart de öppnade så ringde jag givetvis och reserverade en palm.
När jag sedan kom dit såg jag att det faktiskt fanns två stycken, så jag frågade om de inte ville bli av med båda på en gång så de slipper släpa den sista in och ut.
Jodå. Två trachysar för 1200 kr. Jag lär nog aldrig göra en sån palmaffär igen.

Det är förmodligen inte den bästa kvaliteten på de här exemplaren, men jag tänker försöka plantera dem i vår och sedan vara OERHÖRT noga med skydd på vintern. Det lutar åt att försöka bygga någon konstruktion med väggar och tak och sedan ha någon extravärme på under den kallaste perioden.

Funderar på att plantera dem tillsammans. Kan bli ganska fint om man tänker till. Tyvärr har trädgården sina begränsningar som den ser ut nu, men vi får se.
KUL ska det bli hur som helst!!! :)

Inlägg i den här diskussionstråden: