Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Livius vinterskydd för palmerna

Hej, så ser det ut vinterskyddet som jag har byggt för mina små T.Fortunei. Jag har bet Linus att lega ut bilderna på trodet, och jag tackar honom för att han hjälpte mig. Jag kan bygga hus, men jag har lite svort när det gäller datorer. Jag har lovat lite tidigare att jag skulle visa här på forumet några bilder med det vinterskydd som jag har byggt. Jag tänkte dela med andra som kanske har tänkt sig att bygga vinterskydd åt sina exotiska växter. Nu ska jag beskriva lite snab hur jag gjörde: jag har murat i leckasten en upphöjd bed (60cm hög, 2,5m lång och 1,25m bred.) sen har isolerat med 15cm frigolit, sen har jag fyllt den med jord och sand. I björian på oktober månad har byggt taket med plasttak (jag tänkte att jorden får inte va för blöt när vinter kommer). Och för några dagar sen jag har byggt in palmerna med gamla fönster(dubel glas). Jag har garderat mig när temperaturen kommer att hamna långt ner under nol ,med en liten frostvakt (200watt) och en 8m lång julslinga (inte led). Jag vet att detta är fusk men annars , palmerna skulle inte ha non framtid, jag bor i zon 3-4. Jag är öpen för kritik.

Inlägg i den här diskussionstråden: