Exotiska växter i Skandinavien

Honningbusk, Melianthus major

Inspireret af et af Leifs billeder fra Botanisk Have vil jeg nævne mit forsøg med honningbusk, Melianthus major.
Planten vækker altid opmærksomhed uanset om det er i Københavns Botaniske Have, hvor den årligt fryser ned eller længere sydpå hvor den udvikler sig til en flere meter høj busk med meget specielle rødbrune blomster (prøv at søge den på nettet).
For 1½ år siden købte jeg en pose frø. De spirede rigtig fint. Voksede kraftigt til i drivhuset sidste sommer hvor de overvintrede. I foråret blev de plantet ud i sandede, tørre og kalkrige bede langs husets vest- og sydside. På trods af årets kolde og våde sommer i Sønderjylland har de groet hurtigt og er nu meget flotte. De største er tæt på en meter. På den daglige havetur skal jeg altid en tur forbi og nyde dem.
Når frosten kommer bliver de pakket ekstra godt ind. Selv om de fryser ned, forventer jeg at de, som i Botanisk Have, sender nye skud op til foråret.
Jeg synes det tyder på at vi her har at gøre med en eksotisk plante der i hvert fald i de mildere egne af Norden fortjener større udbredelse.

Inlägg i den här diskussionstråden: