Exotiska växter i Skandinavien

Bilder från Botanisk Have 7 oktober 2012 *PIC*

Jag besökte Botanisk Have i Köpenhamn i söndags. De största palmerna ser ganska bra ut även om man kunde ana vinterskador på de äldre bladen. Deras Trachycarpus wagnerianus förlorade uppenbarligen de flesta bladen i vintras och har förkrympta blad.

Det finns flera döda stammar efter mindre palmer som inte har klarat de senaste vintrarna. De stora och etablerade palmerna har uppenbarligen klarat sig bäst.

Även de bägge exemplaren märkta som Trachycarpus takil har klarat sig bra.

Två Eucalyptusar levde fortfarande även om de hade frusit tillbaka en del.

Citrus/Poncirus trifoliata:

Araucaria araucana och Cupressus sempervirens:

Under ett mammutträd upptäckte jag till min förtjusning en liten städsegrön ek under som jag inte har lagt märke till tidigare trots att den nog har funnits där i många år. Jag har säkert sett den många gånger tidigare utan att fundera närmare över vad det är.

Skylten visade inte vilken art det är. Jag tolkar skylten som att eken planterades redan 1990. Eftersom den inte är högre än ca. 2,5 meter så måste den växa mycket långsamt.

Bladen avslöjar dock att det troligen är en Quercus phillyreoides. Det lär vara en av de allra härdigaste städsegröna ekarterna även om jag inte har någon egen erfarenhet av den på friland. Tyvärr blir den sällan större än en buske. Vill man ha en småvuxen och härdig städsegrön ek så kan det vara en bra art. Personligen tycker jag dock att Q. ilex är överlägsen i de flesta avseenden.

Jag besökte även Landbohøjskolens Have. Jag brukar leta efter ekollon på deras stenek varje år. Det här året hittade jag inga. Annars brukar det ofta sitta några stycken, troligen delvis tack vare att jag brukar pollinera den varje år med pollen från steneken i Botanisk Have. Jag hittade för övrigt inte heller några ekollon på steneken i Botanisk Have men den producerar sällan några honblommor. Däremot brukar den ha rikligt med hanblommor som jag använder till att pollinera andra stenekar med. Steneken i Botanisk Have var troligen far till de flesta ekollon som jag skänkte bort 2009.

Olivträdet intill växthusen vid Landbohøjskolen lever fortfarande trots att det frös ner under de kalla vintrarna. Förhoppningsvis hinner det åter växa upp till trädstorlek innan nästa riktigt stränga vinter.


Inlägg i den här diskussionstråden: