Exotiska växter i Skandinavien

Vinterbilder 27 jan 2007 *PIC*

Jag tog lite bilder på några av mina växter i Ängelholm i lördags. Jag har fortfarande inte svept in mina största palmer, vilket nog var ganska dumt eftersom det redan har uppstått köldskador på bladen som lätt hade kunnat undvikas. Jag hade redan tidigare skyddat två mindre palmer som ofta brukar få köldskador men jag avstod från att skydda mina största palmer eftersom det var stormvarning just då och det är svårt att förankra skydden. Den lägsta temperaturen hittills har varit -10,7°C, vilket i sig inte borde ge några skador men kombinerar man det med utstrålning under klara nätter så kan temperaturen på bladen nå ner nivåer där köldskador uppstår. Det hade nog räckt att slänga en fiberduk över palmerna eller att binda ihop bladen i upprätt position. Anledningen till att jag inte gjorde något under de kallaste nätterna är att jag ju bor och arbetar i Lund medan palmerna är planterade vid mitt föräldrahem i Ängelholm. Jag hinner normalt sett bara se till palmerna under veckosluten. Det är naturligtvis inte längre än att jag kan göra "nödutryckningar" för att skydda växter även mitt i veckan. Jag hade dock inte väntat mig att det skulle bli fullt så kallt. Det är svårt att förutse exakt hur kallt det ska bli under under klara vinternätter.

Vid första anblicken ser mina största palmer ganska bra ut. Bladen är lite tilltufsade efter alla stormar men annars ser man inga skador.

När man tittar närmare så kan man se köldsprickor på vissa av bladen:

En av mina mindre palmer hade knappt fått några skador alls trots att den växer i ett skuggigare och mer utsatt läge. Den här palmen brukar även annars vara härdigare än mina andra palmer. Å andra sidan brukar den också växa sämre på sommaren och bladen ser ofta ganska gulaktiga ut som om den hade näringsbrist. Den växer i ganska mager sandig jord i en lätt upphöjd bädd. Jag har odlat upp den här palmen från ett frö ifrån en Trachycarpus wagnerianus men den ser mer ut som en T. fortunei.

En av mina största stenekar (Quercus ilex) ser givetvis helt oskadd ut sånär som på att några nya skott som växte fram i höstas frös tillbaka lite vid den första frosten.

Här är en bild på en av mina Araucarior.

Inlägg i den här diskussionstråden: