Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ni som har bananer!
Som svar till: Svar: Ni som har bananer! ()

Hello! =)
Har haft lite blandad exotisk växtsäsong i år. Citrusarna har gett lite dåligt i år men så även plommon och körsbär etc. Mycke regnig sommar. Bambuna växte som as i år vilket varit kul Nu på höstens intrång har några skjutit stora skott men som inte hunnit utvecklas så dom lär ju frysa ihjäl men de lovar ju gott inför framtiden kanske. På palmfronten har tillväxten varit god på några Trachys-bäbisar ute i trädgården men om dom överlever ännu en vinter återstår ju att se. Jag har planterat en hel del träd i trädgården som ska bli spännande att följa. Magnolior har jag inget intresse för nu men har numera 4a sorter i trädgården så de kanske blir en hobby? Ser fram emot att få se om min skenkamelia trivs. Har även tryckt ner fler mammutar och dess släktingar redwood och den sneögda^^ kusinen. En mycket vacker rosa hängande japanskt körsbär. En av de mest fruktansvärda taggiga träd jag nånsin skådat har jag planterat(Gleditzia)! Allt va så billigt så jag fick köpmani hehehe Köpte ju en massa bambu i våras också men de har jag ju berättat om. Kanske har jag skrivit om dessa också?
Fargesia murieliae 'Jumbo' bergbambu, hög
Fargesia nitida glansbambu
Juglans mandchurica E mandchurisk valnöt
Magnolia tripetala 'Blomfield' paraplymagnolia
Magnolia 'Black Tulip' ymp
Magnolia soul. 'Rustica Rubra'
Metaseqoia glyptostroboides kinesisk sekvoja
Prunus subhirtella 'Marlé Marlette' hängande växtsätt
Cotinus obovatus 'Grace' rödbladig stor perukbuske
Lonicera japonica 'Mint Crisp'
Betula albosinensis
Sequoiadendron sempervirens
Ulmus glabra 'Camperdownii' högstam

I övrigt har jag drivit upp lite olika bambusorter och barrträd. Jag va så stolt över mina krukade Ph. Edulis som nu i slutet på sommaren fick en ruskigt massa mites/spinn! AAARGGHHHH Behandla och behandla men till slut plantera jag ut dom i trädgården :( Då kändes mitt nya intresse, att pilla med växter, som en väldigt dålig hobby. Men jag har slickat såren nu och ser mer positivt på det hela. Min frösådda Cordyline Australis har vuxit enormt i år ute. Den trivs tydligen i skitvädret som varit. Min uteplanterade banan har inte vuxit mer än 10cm! Lite olika gräs har trivts...

Som sammanfattning kan jag säga att jag lärt mig mycket och förhoppningarna om en rolig växtsäsong 2013 finns. Då kanske jag även kan få tummen ur och hälsa på lite folk här på forumet, vem vet? =)
Gleditzia triacanthos inermis

Inlägg i den här diskussionstråden: