Exotiska växter i Skandinavien

Ekollon på stenek *PIC*

Det blir några ekollon i år på en av mina stenekar. Den här steneken har blommat flera gånger tidigare men det här är första gången som det verkligen blev några ekollon. Jag pollinerade den själv med hanblommor som jag plockat från steneken i Lunds botaniska trädgård.

Steneken frös tillbaka kraftigt för ett par år sedan under de kalla vintrarna. Toppen och de flesta grenarna vissnade medan stammen lyckligtvis klarade sig utan skador. Förra året var återhämtningen tveksam men i år har återväxten varit kraftig. Det är nu svårt att se att den har varit skadad vid första anblicken. Steneken står mitt ibland en massa ormbunkar som troligen har hjälpt till att skydda stammen under de kalla vintrarna.

Jag har en till stenek som har blommat i år men den blommade tyvärr långt senare och jag hade då ingenting att pollinera den med. Den steneken har dock gett ekollon vid ett tidigare tillfälle.

De ekollon som jag distribuerade till olika forumläsare för ett par år sedan kom från två andra stenekar som tyvärr inte överlevde de kalla vintrarna.

Inlägg i den här diskussionstråden: