Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Washingtonia og regn
Som svar till: Washingtonia og regn ()

Er det W. robusta eller filifera du dyrker?

Jeg dyrket en liten W. robusta i jorden for noen år siden, bortsett fra at de eldste bladene gulnet så gikk det bra og palmen voks overraskende bra tross mye regn. Overlevte ikke vinteren dog. Den var plantet i svært godt drenert jord med mye sand. Jeg er nok overbevist om at planter generelt har det bedre i jorden og at potteplanter lett kan få for mye vann når det regner hver dag i flere uker i strekk... Spesielt tydlig på diverse yucca.

Et problem for meg er at disse palmene fort blir for store til å ha i potter pga mangel på frostfri overvintring. Derfor ble jeg ganske overrasket over at de små frøplantene (W. filibusta) jeg sådde på våren 2011 og som kun har vokst ute overlevte under tak med 3-4 minusgrader mens en større indentisk palme som var nesten 2 år og var drevet frem inne døde. De små har vokst godt ute i år men det er for tidlig å si om de overlever neste vinter på samme måte, men det er ikke usannsynlig at palmene vi driver frem under tak blir betydelig svakere enn de som er utsatt for daglige variasjoner og vær fra første dag. Derfor tenker jeg nok det samme gjelder mtp toleransen for fukt også!

Inlägg i den här diskussionstråden: