Exotiska växter i Skandinavien

Musa basjoo och Trachycarpus *PIC*

Här är några aktuella bilder av mina två största Trachycarpusar och mina nya plantor av Musa basjoo. Bladen på palmerna blev svårt skadade trots att jag hade skyddat dem väl och dessutom lindat ljusslingor om stammarna som jag tände när det var som kallast. Ingen av dem har hunnit producera en full ny krona av blad den här sommaren. Jag har sett många bilder av svårt skadade palmer nere på kontinenten som nu ser ungefär likadana ut som mina palmer. Om vi inte får flera lika stränga vintrar så kommer de förhoppningsvis att återhämta sig så småningom.

Min stora Musa basjoo frös ihjäl under vintern 2010–2011. Den största plantan är nu en M. basjoo 'Sapporo' som jag planterade ut i början av den här sommaren. Jag planterade visserligen ut en ny 'vanlig' M. basjoo redan förra året som frös ner i vintras. Den överlevde dock och har producerat ett par nya skott som tyvärr har vuxit ganska dåligt. Det verkar som om M. basjoo 'Sapporo' växer snabbare och egentligen påminner den ganska mycket om min gamla M. basjoo. Jag skulle inte bli förvånad om det skulle visa sig att det är samma klon som min gamla planta. M. basjoo 'Sapporo' påstås annars vara den allra härdigaste varianten.

Inlägg i den här diskussionstråden: