Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Asimina triloba (pawpaw) Hur har det gått för er som har en planta?

Hos Åke Truedsson ved Klagshamn i Skåne har jeg set et pragtfuldt eksemplar af Paw Paw, med flot løv og masser af frugter. Har ikke besøgt ham i mange år, så jeg ved ikke hvordan det går med den, men der må der være en skåning der kender ham og kan spørge.

Har selv to stk på Fejø. Den største har båret fine modne frugter, men kun da den stod i potte, lunt under et halvtag. Uden tvivl den mest tropiske og eksotiske frugtoplevelse man kan have i Skandinavien. Men om man kan lide smagen er nok netop en smagssag, den er lidt speciel. Frugtprægde annanas-banan-aromaer med Avocadokonsistens.

Siden jeg plantede den et vindudsat sted, har den af og til sat frugt, men de dumper af hen over sommeren. Tænker at flytte mine to Paw Paws til et sted med mere læ, og muldet skovbundsjord, men fuld sol.

Og så er der jo det fine eksemplar i Københavns Botaniske Have, men det kender I jo fra forum'et her. Det lader dog til at mangle en bestøvningspartner, Paw Paw har vist brug for kombatible bestøvningspartnere.

I må endelig ikke kompostere jeres Paw Paw træer, grav dem op og send dem til mig :) !

Inlägg i den här diskussionstråden: