Exotiska växter i Skandinavien

Vinterskydd

Skall nu försöka då in en del tips om hur jag skall hantera kommande vinterskydd för mina nu inhandlade palmer.

Jag är fullt medveten om att det inte är optimalt att sätta dem i jorden så här dags (slutet på augusti) men eftersom priset var så häpnadsväckande lågt på dem så var det värt ett försök tänkte jag. Jag skiljer mig nog från de flesta här då mina möjligheter till ´trädgård´ antingen är en stor uteplats inne i centrala Göteborg (i söderläge och delvis vindskyddat) samt sommarhus uppe i norrland i z6 på gränsen till 7 och där är möjligheterna begränsade - ingen större mark i lämpligt klimat med andra ord.

Jag har en stor (2,5m) Butia Capita och också trachycarpus fortunei (2,5 m) som jag funderar på hur jag skall hantera nu under vinterhalvåret. Butian står vid sidan av ett uppvärmt växthus (håller ca, 6-10 grader där vintertid) som utsöndrar en del värme och står delvis under grannens balkong vilket möjliggör att jag bygger in den, såsom jag sett att en del gjort här. Väderkvarnspalmen står platt ute på gräset några meter från huset.

Det finns många lösningar har jag sett men jag hoppas få tips på hur just jag skall lösa det. Har sett förslag på ställningar med bubbelplast men också följande
http://www.mypalmshop.com/en/default.aspx
som jag tror kanske skulle fungera - vad säger ni?

Funderar också på det här med väta vintertid i rotsystem påverkar och om det är någon ni gjort något åt? Tar även här gärna emot tips.

Undrar också hur stor temperaturskillnad ni tror att det blir för palmen med de lösningar ni själva använder.

Tacksam för hjälp.

Inlägg i den här diskussionstråden: