Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinter i varmt förråd

Japp i total mörker, det är för mörkt för växterna där på vintern egentligen när det är så varmt, vinranka får skott på 3m och fikonen får skott på 1m minst med ca 20cm mellan noderna. Men det gick faktiskt som sagt bra för väderkvarnspalm (har övervintrat andra palmer där också). Tror att dom haft så torrt att dom inte orkat växa dåliga vinterblad (torka ger ju också en form av viloperiod).

Ingen av mina plamer (dom jag har i lägenheten) får extraljus dom får bara ljus från fönster (som vintertid är lika med noll nästan). Dock är jag ganska svalt på vintern här vilken kompenserar det bristande ljuset. Men detta är vad jag märkt med palmer är dom inte så svåra. Optimalt borde dock ändå får vilken palm att få mycket extraljus på vintern.

Däremot andra buskar och träd och urnväxter så behövs oftast extraljus om dom står varmare äm +10c. Exempel som citrus och oliv är en stor fördel om dom får extraljus på vintern i rusmtemp.

Av dom som jag övervintrat inne har dvärgpalm och kanariedadel fungerat sämst, dvärgpalm vissnar jätte mycket blad på och kanariedadel så växer den hela vintern med långa blad som knockar taket. Bäst har trachycarpus, butia, sabal, andra phoenix palmer fungerat.

Absolut dom som bäst har klarat inne liv på vintern har har sabal minor och pygedadelpalm varit. Sabal minor står ute ganska länge och tas ut tidigt och är dock inte inne så länge.

Inlägg i den här diskussionstråden: