Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tusen trädgårdar
Som svar till: Svar: Tusen trädgårdar ()

Nya tag! Jag har strax över 3 hektar mark, varav ca 20 000m2 är vad jag ser som trädgård och resten är ängsmark. Stora delar av trädgården får vara lite vild med träd och buskar utplanterade. Det ryms många och många har strukit med genom åren. Nära huset försöker jag hålla hyfsat fint. Vi har dock för mycket gräsmatta. Vi har en åkgräsklippare med 1,25m klippbredd och det tar minst 2-3 timmar att klippa hela gräsmattan. För att hålla ogräset stången täcker jag en del med gräsklipp men det har ju en baksida eftersom det ogräs som tittar upp får extra näring. Eftersom jag är snabb och slarvig när jag anlägger så blir det med tiden massor av ogräs. I de vildare områdena håller jag ogräset stången med lie och trimmer. Storbladig hosta och stor vintergröna är bra på att konkurrera med ogräs. Den senare är lite känslig i här. Vanlig vintergröna kan ju funka hyfsat. Jag tycker det funkar fint att ha hosta som gräns mot gräsmattan och sedan större perenner, buskar, bambu och träd bakom. Kirskålen försvinner i bladmassan eller syns inte bakom hostorna. Annars är det nog så att tills jag lär mig att ta mig tid att rensa ordentligt så lär jag få fortsätta göra det. När jag är duktig så planterar jag i sand. Då blir det lättrensat.

Du är välkommen när som helst!

Inlägg i den här diskussionstråden: