Exotiska växter i Skandinavien

Brooklyns botaniska trädgård *PIC*

På min väg hem från Dallas har jag stannat till i New York. Naturligtvis ville jag passa på att besöka en botanisk trädgård medan jag är här. Det finns flera stycken i New York-trakten men jag bestämde mig för att besöka den i Brooklyn.

Eftersom klimatet är ganska bistert i New York vimlar det inte direkt av exotiska växter. De har dock en "Monocot Border" med en del intressanta växter:

Det växer bland annat en Trachycarpus fortunei som inte lär ha skyddats de senaste vintrarna. Eftersom den inte har särskilt många blad så kan man förmoda att den blev av med många under förra vintern.

Det växer naturligtvis även Yucca gloriosa där:

Det växer även en Yucca rostrata där. Växten som är skyddad till vänster tycks vara en Rhapidophyllum hystrix.

Det finns även ett stenparti med bland annat Opuntia humifusa, O. imbricata, en del Yucca och t.o.m. en liten Agave havardiana, som dock såg ganska klen ut.

Jag hittade även ett par exemplar av Magnolia grandiflora. De såg dock ganska slitna ut och saknade en del blad. Det här var det vackraste exemplaret:

Jag hittade även några exemplar av Camellia (japonica?) som tycktes klara sig ganska bra. Det här exemplaret var det enda som hade några utslagna blommor just nu.

Jag passade också på att besöka den här damen. Man får inte längre gå upp i själva statyn. Däremot fick man (efter omfattande säkerhetskontroller) gå upp i fundamentet och kika upp "under kjolen" på damen och se innanmätet av statyn.


Inlägg i den här diskussionstråden: