Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Få tag i succulenter på friland?

Hej Robin,

Nu har jag inte koll på vart du bor men jag odlar själv flertalet arter/varieteter/kultivarer av t.ex. Opuntia fragilis, polyacantha, cymochila, humifusa och macrorhiza. Cylindropuntia imbricata har jag inte haft någon tur med, kanske får testa på min nya bädd invid huset. Cylindropuntia viridiflora, davisii och whipplei kan vara andra tänkbara kandidater för dig.

Vad gäller Echinocereus så ska du absolut testa coccineus, triglochidiatus, reichenbachii, viridiflorus m.fl. Jag har fått fram en hel del nya hybrider här, blir spännande att se hur de utvecklas.

Escobaria vivipara, missouriensis (minima, sneedii/leei, organensis = känsligare) är också bra val - framförallt vivipara.

Pediocactus är också något du skulle kunna testa att odla - de vill dock ha snustorrt (!) från slutet av juni till början av september, annars ruttnar de garanterat.

Vill du vidga vyerna ännu mer så kan du alltid testa en del av de sydamerikanska arterna, från framförallt Chile och Argentina - som Gymnocalycium, Tephrocactus, Maihueniopsis, Austrocylindropuntia, Cumulopuntia, Maihuenia...även om de är/kan vara lite "trixigare".

Jag har en del material, och jag byter gärna mot andra intressanta plantor. Annars rekommenderar jag som Ludvig sa att ta kontakt med Roland Gustavsson - ta gärna om möjligt ett besök dit, du (ni) blir garanterat imponerade! Vill du dra upp egna plantor från frö så nämnde Erland några bra sidor. Jag köper själv de flesta fröer från Mesa och Alplains. Det går rätt "snabbt" att få upp blombara plantor - ca 1-5 år beroende på art och på hur/var du drar upp dem. :)

/Patrik
Stockholm
zon 4 (3)

Inlägg i den här diskussionstråden: