Exotiska växter i Skandinavien

Slutrapport efter vintern 2012

Som jag skrev tidigt i våras har jag en Cordyline australis som var helt okay i bladen då. Dock så vissnade de ner längre fram på våren och något annat var väl inte att vänta. Den kommer nu med ett nytt skott. Min härdigaste Cordyline som överlevt (med rötterna) de kalla vintrarna 2009/10 och 2010/11 är dock lite grön längst ner. Dessa kämpar är imponerande rothärdiga och klarar sig när t.ex. Musa basjoo dör hos mig. Dessa bananer har varit en stor besvikelse för mig då de inte alls verkar så härdiga som det sägs.
Min lilla Trachycarpus takil har klarat vintern med lite bladskador. Ett par blad blev bruna men spjutet är nu i tillväxt. Den var bara skyddad med lite snö. Plantan är bara ca 1 dm hög. Likaså klarade sig en Yucca aloifolia och den fick inga skador. Sedan inträffade ett märkligt dödsfall. En Opuntia humifusa som härstammade från Pt. Pelee i Kanada är stendöd efter vintern. Dessutom, som jag skrev i en annan tråd dog ju min persika.
Min lilla Gunnera tinctoria blommar nu för första gången. Gunnera verkar till skillnad mot Musa vara härdigare än sitt rykte och har nu klarat två vintrar med hjälp av en tunn frigolitskiva. Jag kan tillägga att vi hade en av de kallaste nätterna vi haft denna vinter, ca -21 grader. Dock så var ju kylan kortvarig som tur är.

Inlägg i den här diskussionstråden: