Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Persika Frost olämplig att odla?

Jag har lite olika storbladiga och de har klarat sig bra sista vintern. Håller just på att veckla ut bladen. De flesta är köpta hos T. Ahnby. Har en ashei x 'Angel's mist' som klarat vintern fint. Tyvärr dog fröplantan med ren macrophylla på barnens dagis för något år sedan efter att någon unge stämplat den, däremot har jag typ 2 hybrider hemma som verkar okej. Blad på väg eller delvis utvecklade. macrophylla x tripetala har klarat sin tredje vinter. M 'Hammaroe' och M. 'Tores bästa' verkar bra härdiga. M.virginiana (liten) har klarat vintern med bladen intakta men och andra sidan växer den extremt långsamt. M. soulangiana ser ut som den håller på att dö som vanligt. Usch! Loebneri, Stellata och Susan blommade fint i våras. M. sieboldii har jag haft i typ 7 år och den har ännu inte blommat. Segt.

Det ska bli intressant att se hur min ryska persika Marie Apricot kommer att utvecklas. Blommade fint i våras och kan få en del frukt. Eller så är det den som Truedsson tagit hem och döpt om till Riga? Livet vore enklare om samma växt hette samma sak över hela jorden. Otyg att byta namn.

Inlägg i den här diskussionstråden: