Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hellooo
Som svar till: Hellooo ()

Om det här varit ett IT forum hade du kapats jämns med ovansidan av dina sockerplaster för drygning tänkte jag först skriva men det verkade i efterhand lite väl hårt så det hoppar jag. Hmm. Kan försöka svara rappare i fortsättningen.

Jag har odlat/odlar dem alla tre och kan väl säga så här att P. rubromarginata tvärdog första vintern. Lite ovanligt att en bambu verkligen dör rakt av, ofta brukar de tyna bort över något/några vintrar om de är inte alls härdiga. Jag har en liten P.atrovaginata som klarat 2 vintrar utan skydd och med i princip alla blad gröna. Kanske är härdigare än man tror? P. nuda har jag odlat i omgångar. Tror jag är inne på planta 3 som klarade sista vintern helskinnad planterad mot husvägg i österläge och täckt av geotextil, brevid den övervintrade en P.prominens fint medan en väderkvarnspalm med all sannolikhet dog. P.nuda är nog hyfsat härdig för att vara kinesbambu men inte så att den utmärker sig här i zon 4. En bambu som presterat mycket fint är Bashania quingchangensis (stavning??) som klarat vinter oskyddad utan att frysa tillbaka något, bara något papprigt blad och nu börjat skjuta med centimetertjocka skott vilket är grovt för en bambu hos mig.

En bambu som har överlevt men frusit rätt mycket är Pleioblastus simonii. Har ni testat den och hur har det funkat?

Inlägg i den här diskussionstråden: