Exotiska växter i Skandinavien

@ Christian Svar: Mer Inspiration Från Frankrike !

Christian skriver
""Den sprider sig just nu i Medelhavsområdet" Va ju dramatiskt skrivet haha Den har ju funnits ett tag. Jobbar du på aftonbladet? Det kanske e koldioxidutsläppens fel, Leif? =P!"

Det kanske inte är läge att vara ironisk i ett läge där palmer dör i tusental. Den berömda "palmskogen" i Elche är visst väldigt illa däran. För bara tre år sedan såg jag inga skador alls i området kring Alicante-Benidorm. Jag varskodde då trädgårdsmästaren att vara försiktigt vid beskärningen. Skalbaggarna dras ju till palmer som beskurits pga doften. Tar man döda blad kommer tydligen inte baggarna. Året senare var de första palmerna redan döda. Förra året såg det rent bedrövligt ut i vissa områden. Jag vågar knappt tänka på hur det kommer att se ut i maj när jag kommer ner igen. De palmer jag har sett döende eller döda har samtliga varit Phoenix. Anledningen till att många palmer ändå klarat sig från angrepp är vad jag förstår enbart tack vare återkommande besprutning av varje enskild palm.

Skalbaggen spreds med export av palmer, om jag minns rätt från Egypten till resten av Nordafrika och sedan till Europa.

Inlägg i den här diskussionstråden: