Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Inspiration
Som svar till: Svar: Inspiration ()

Hej Leif og Martin

Magnolia grandiflora x M. Virginiana "Maryland" har klaret sig godt hos mig i Hvidovre og på Fejø igennem 5 år. Jeg har 3 udplantet. De to af dem holder flotte blade om vinteren, den som står mest vindudsat, mistede alle blade sidste vinter, men blev hurtigt pæn igen, og blomstrede hele sommeren 2011 (første blomst åbnede sig i Juli, sidste i oktober, dog forblev en blomsterknop 10 cm høj og elfenbenshvid, som først blev ødelagt i januar, da frosten kom). Den har store 15-20 cm brede, flotte grandifloraagtige blomster, med kraftig citrusagtig duft (CITRUSAGTIG DUFT; Martin !). Står den i halvskygge og læ, mister den ingen blade, men blomstrer heller ikke lige så villigt. I din have ville den være fantastisk tropisk at se på med sine stedsegrønne blade, Martin, og jeg tror der er sol nok til at den ville blomstre ganske meget, og om vinteren er der jo læ i gården og skygge af bygninger for den lave sol. Jeg tror det vil være svært at finde en plante der kommer tættere på dit ønske.

Hvis du ikke kan skaffe en plante, kan vi godt prøve at lave en stikling fra en af mine Maryland, det skulle være muligt at få rødder på. Jeg kan jo tage den med hvis du får organiseret et plantemøde/podedag. :)

Inlägg i den här diskussionstråden: