Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterskador vintern 2011/2012...

Jag känner mig mycket optimistisk fast det är förstås inte första gången jag tagit ut segern i förskott. Det här måste ju ha varit den mildaste vintern jag varit med om? Bara -20,5C som kallast, kylan kom extremt sent och var kortvarig. Många bambusar ser förstås risiga ut eftersom det var lite snö men rören ser fina ut. Persikor, aprikoser, magnolior (bl.a. Magnolia macrophylla x asheii) ser oskadda ut. Tyvärr har min meterhöga Magnolia grandiflora som jag haft i frigolitlåda fått gnagskador i toppen. Den lilla som jag hade under duk ser oskadd ut. Alla palmer ser fina ut förutom någon enstaka skada i bladspetsarna (8-9 st). Gardenia 'Kleim's Hardy' (liten) har häflten av bladen oskadda och fin blomknopp på gång, täckt av löv. Rhododendron rex ssp fictifolium oskadd täckt av duk, R.aureum oskadd, Aspedistra elatior oskadd under duk, Laurus nobilis oskadd under duk, Nerium oleander verkar ha frusit tillbaka en del under duk hoppas den klarar sig, Photinia har klarat sig sämre denna vinter än förra, hälften av bladen skadade, litet hjulträd oskadd under duk, Rhododendron sinogrande oskadd under duk, Salix magnifica oskadd, Juglans regia oskadd, på barnens dagis verkar Phormium tenax ha klarat sig delvis ovan jord utan skydd, hemma har Phormium tenax under duk klarat sig helt, Clematis armandii i stort oskadd under duk, fikon under duk ser fina ut, utan skydd har de frusit tillbaka kraftigt, Fuchsia magellanica har frusit bort ovan jord på barnens dagis, kejsarträd ser fina ut lättare tillbaka frysning, av lagerhäggarna ser alla oskadda ut förutom Etna som har hälften bruna blad (undvik den sorten!), vintertry oskadda, järnekar oskadda, Stewartia sinensis oskadd, Taxodicum disticum sumpcypresser oskadda (?), hur rispappersbuskarna mår vet jag inte alls :-) Viburnum davidii ser fin ut efter lövtäckning. Några av hästkastanjerna har betats av rådjur.

Inlägg i den här diskussionstråden: