Exotiska växter i Skandinavien

Svar: En exotisk Rolls-Royce - En efterlänktad planta...

Tack Leif

svaret till Thomas ;

Jag har fel läge nu, har bara två st ''inne'' Hibiskus nu som har klarat sig, den ena är sorten heter Hibiscus 'love story' och Hibiscus 'Eileen mc Mullen' den andre, när jag bytte till roddisjord och större krukor har dom mått bättre. Dock dom växer inte lika snabbt och blommar inte lika bra som när jag innan när jag bodde hos mormor kunde erbjuda söderläge. Dom andra (har haft en hel samling innan) har nu dött en efter en, Någon har frusit ihjäl, någon har jag kastat av att dom växt dåligt, någon har jag torkat ihjäl och andra har ruttnat.

Nästan alla mina krukväxts hibiskiusar är köpta på tradera men även ebay har jag köpt. Men det är dyrt, kan lätt gå upp till över tusen kr för ovanliga sorter.

Hibiscus schizopetalus har jag köpt på tradera, Hibiscus 'El Capitolio' har jag köpt på Ebay (av denna finns där flera blomfärger). Dom brokbladiga brukar med dyka upp med jämna mellan rum på Ebay och Tradera, av dom brokbladiga finns där åtminstone två-fyra olika sorter av Hibiscus rosa-sinensis, en med vit brokbladighet bara med vanligt formade blad och en med creamfärger och rosa inslag i bladen med mer spetsiga blad. Men mina växte inte alls bra, sämst växte cooperi (ca 2-4cm varje sommar). Även av arten Hibiscus schizopetalus finns det brokbladig av men den brokbladiga har jag inte själv haft den är nog väldigt ovanlig, men väldigt snygg. Det finns ju även en brokbladig frilandshibiskus med ''tulpanknoppar'' som inte öppar sig helt köpte den en gång men den var inte så fin eller odlingsvärd och inte alls lika häridg.

Flortoskana har en del sorter såg jag nu när jag sökte;

http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/advanced_search_result.php?keywords=hibiscus+&osCsid=d43b209523e1c388149621c11b1549e7&x=0&y=0

Även dessa har en del sorter (har köpt av dom, dom säljer även på ebay);

http://www.hodnik.com/catalog/index.php?cPath=31

Har även en sida till som säljer lite ovanligare hibiskius men den hittar jag inte nu bland mina bokmärken.

Hade jag haft bättre läge så hade jag velat köpa på mig en ny samling.

Inlägg i den här diskussionstråden: