Exotiska växter i Skandinavien

Svar om T-Rex

Det finns som jag ser det lite olika alternativ beroende på plantans storlek samt om man vill att att den skall bi stor eller ej (vilket kan tyckas vara den dummaste av frågor).
Låt mig börja med den dummaste - Stor eller ej:
- Stammen klarar runt -8 till -10C beroende på omständigheter (sedan kan man dividera om några grader hit eller dit). Om man vill testa om detta är sant eller ej slutar det med en liten planta... thats life.
Roten dör dock inte om den har lite skydd av löv eller tjockt med snö vilket många testat (den tenderar att skjuta rotskott rätt bra efter stam död, vilket inte är så dumt).

Metoder som fungerar:
1). Liten planta: Stor lövhög, eller liten frigolitlåda, alt. gräv upp & förvara.
2). Medelstor planta: Frigolitlåda, alt. gräv upp & förvara.
3). Stor planta: 1,5m - 2m Stor frigolitlåda, alternativt rör-isolering (grå) trädd runt stammen, ev. med värmekabel om det drar ner till extremt låga temperaturer, lövhög runt fötterna ev. liten loop med värmekabel på marken om man så vill.
4). Jättar: - >2m rör-isolering (grå) trädd runt stammen, ev. med värmekabel om det drar ner till extremt låga temperaturer, lövhög runt fötterna ev. liten loop med värmekabel på marken om man så vill.

Mild vintrar klarar den sig förstås klarar den sig utan mankemang & skydd (vilket verkar ute bli om man tittar i backspegeln).

Det är hur jag ser på det.
Andra kan förstås ha andra metoder och material, så det finns säkert fler tips därute.

Inlägg i den här diskussionstråden: