Exotiska växter i Skandinavien

Colocasia & Alocasia

När det gäller dessa båda favoriter så är det framförallt:

- Colocasia esculenta 'Pink China' som blev en av de stora överraskningarna.
Växer fort redan andra året blir bladen riktigt stora (trots den usla sommaren i söder förra året), den förökar sig med utlöpare vilket för mig var en positiv överaskning.
Stammarnas färg är ett bra tillskott.

- Colocasia esculenta 'Mojito' är den häftigaste av de häftiga rent färgmässigt tycker jag.
Den är ett utropstecken men tål inte en torr vinterförvaring, ty då dör den. Detta hände mig till min stora sorg...
Så den får man försöka få tag på igen, ty den väcker uppmärksamhet.

- Colocasia affinis 'Jenningsii', försökte jag mig på med 5 knölarna som var mikroskopiska och resultatet blev mediokert.
Med större knölar går det nog bättre och de vinner nog på att kickas igång skyddat och varmt före utplantering. Det blir med andra ord att försöka igen.

- Colocasia esculenta, den vanliga ger bra bladstorlek tycker jag i näringsrik jord. Men knölarna kan ruttna bort och de vinner att startas igång varmt, gärna med undervärme.

- Colocasia esculenta 'Black Magic', fantastisk men känslig för mig ruttnade de bort vintertid snabbare än en mosad banan. Det blir till att försöka igen.

- Alocasia macrorrhiza (Mac) är förståss given, den övervintrar svalt utan att förlora bladen vilket ger en snabbstart den kommande säsongen om man krukat upp den.
Ett varningens ord bara,var sparsam/försiktig med att övervattna då den kan ruttna i rötterna.
Delningen som jag för några år sedan gjorde och som såg ut att gå åt pipan, gick trots allt hem, så nu har jag två Mac. Så våga och försök är min uppmaning.

- Alocasia wentii, känslig dödat fem stycken, ruttnade bort men annars snygg med bladundersida som är lite som 'Mayan Mask'. Jag testar den inte igen utan väljer 'Mayan Mask' istället.

Detta är det ringa erfarenheterna jag har men planerar att utöka både Colocasia & Alocasia bestånder med nya arter i år.
På önskelistan finns bl.a. Alocasia 'Mayan Mask, Alocasia macrorrhizos variegata, Colocasia 'Diamond head', Colocasia 'Sangria' samt de jag dödat ovan...

Om någon är intresserad mer än jag och Nils så hör av er :-)

Inlägg i den här diskussionstråden: