Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Palmernes klima@danny
Som svar till: Svar: Palmernes klima@danny ()

Jeg vil være forsigtig (Dan) med at sammenligne disse lokaliteter med lokaliteter i Norden. Selvom du har helt ret i at der er sammenlignelige sol- og nedbørsmængder som i Vestnorge. Den store nedbørsmængde kommer bare hovedsageligt om sommeren. Desuden ligger områderne ca. 30 grader sydligere end vestnorge. Derfor er solen jo på trods af et ringe antal soltimer kraftigere end det nordlige Afrika, og har derfor en markant udtørrende effekt. Specielt om vinteren der er deres tørtid. Solopvarmningen selv om vinteren betyder at dagtemperaturerne ofte er over +10 grader. Og desuden er dagen noget længere end i vestnorge....Vi har som John antyder store problemer med fugtig kulde, men det gør naturligvis ikke behovet for drænering mindre.

Den største fordel I har i vestnorge ud over jeres milde vinter, er som jeg ser det jeres klipper. Det burde være muligt og få palmerødder til at etablerer sig i tørre beskyttede lag i dybden der ligeledes er beskyttet mod kulden. Jeg kunne forestille mig at udplantning af mange palmer forskellige steder, derfor kunne udvise store forskelle i hårdførhed. Det ville så blot kunne skyldes at rødderne har vidt forskellige muligheder, og at nogle har held til at etablerer sig i lune og tørre klippesprækker.

Vh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: